Dryneedling

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Aan de hand van uw klacht wordt er gezocht naar eventuele spierknopen en daarbij behorende uitstraling.

Dryneedling

Wat is dryneedling?
Dryneedling is een behandelmethode waarbij de fysiotherapeut door middel van een speciale techniek de spierverhardingen (“triggerpoints”) in je spieren aanprikt met een dunne naald, zodat de spieren snel en langdurig ontspannen raken. Dryneedling gebruikt een “droge” (dry) acupunctuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht. Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Wat doet de fysiotherapeut? De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Aan de hand van uw klacht wordt er gezocht naar eventuele eventuele spierknopen en daarbij behorende uitstraling.

Bij de volgende indicaties mag er geen dry needling toegepast worden:
– Acuut letsel
– Bloedstollingsproblematiek (vb. Hemofilie)
– Gebruik van veel bloedverdunners
– Zwangerschap

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
– Pijn lokaal in de spier en ook uitstralende pijn
– Bewegingsbeperking in bijbehorende gewrichten
– Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
– Stijf, krampend en/of zwaar gevoel lokaal of als uitstraling
– Pijn-ontwijkend gedrag: u gaat “anders” bewegen.

Wat is een Triggerpoint?
Een spier is opgebouwd uit afzonderlijke spierverzels. Wanneer er een triggerpoint in de spier zit dan blijkt dat de spiervezels in rusttoestand op bepaalde punten is samengetrokken. Op deze punten is de spierspanning dus hoger en blijven de spiervezels zelfs in rust samengetrokken. Hierdoor ontstaat een lokale verdikking met een slechte doorbloeding, waardoor afvalstoffen zich ophopen. Bij oppervlakkige spieren kan dit gevoeld worden als een verharding (“spierknoop) Bij flinke druk op deze plek kan het zijn dat dit uitstralende pijn opwekt in de triggerpoints. Elke triggerpoint heeft een specifiek uitstralingsgebied dat in veel gevallen een ander gebied bestrijkt dan de plek van het triggerpoint zelf. Bijvoorbeeld, een triggerpoint van een bepaalde halsspier (scalenus spier), veroorzaakt een pijn die uitstraalt tot in de vingers. Een triggerpoint in de monnikskapspier (trapezius spier), kan leiden tot hoofdpijn.

Hoe voelt dryneedling aan?
Het naaldje inbrengen voelt u vaak bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, kan deze kort samen trekken (twitch genoemd) waarna de triggerpoints zijn spanning loslaat. Het kan dan aanvoelen of er stroompjes door de naald komen, tevens kan het gevoeld worden in het uitstralende gebied.

Wat gebeurt er daarna?
Na de behandeling kan de spier gevoelig, stijf of beurs (blauwe plek) aanvoelen. Tijdens aanspannen van de spier kan het gevoelig zijn. Na een nachtrust voelt het al een stuk beter. De napijn neemt geleidelijk af en kan maximaal tussen de 1 en 5 dagen duren. Door de behandeling treden er meteen al merkbare verbeteringen op. Uitstralende pijnklachten nemen (aanzienlijk) af. De beweeglijkheid van de spier neemt toe en kan men verbetering ervaren in kracht en coördinatie. Hoewel dry needling niet geheel pijnloos is, kunt u hiermee een diepere en langdurige spierontspanning en een snel herstel bereiken. U krijgt oefeningen en adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden. In sommige situaties wordt er gebruik gemaakt van tape om het behandelde gebied te ondersteunen.

Wat kunt u zelf doen na een dryneedling behandeling?
– Warmte: houdt de behandelde regio na de behandeling warm door middel van een kruik, pittenzak of infraroodlamp etc. Warmte zorgt voor een betere doorbloeding en daardoor voor een sneller herstel
– Rust: doe minimaal 1 dag rustig aan met belasten. Te veel en te snel belasten kan het herstel vertragen.
– Vocht: drink voldoende water.

Wat kost dryneedling?
Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dryneedling hieronder. Fysiotherapeuten scholen zich in dryneedling methode middels een aantal cursussen voor spieren in armen en benen en spieren rondom de wervelkolom.

Hier onder zie je een voorbeeld van triggerpoints (kruisje) die uitstraling geven in het gekleurde gebied.